Omdat wij regelmatig vragen krijgen over dit onderwerp, leggen we hier onder meer de toepassing van paragraaf 1.1.3.6 van het ADR uit: de zogenaamde 1000-punten regeling.
De 1000-punten regeling geeft een vrijstelling van veel regels in het ADR en is van kracht indien er in de totale lading slechts weinig gevaarlijke stoffen geladen zijn. Er zijn geen beperkingen op de grootte van de verpakking, dus vaten van 200 liter, geladen met een gevaarlijke stof, kunnen onder de 1000-punten regeling vallen.
De 1000-punten regeling gaat uit van vervoerscategorieën:
Meestal (maar niet altijd!) komt de verpakkingsgroep van een stof overeen met de vervoerscategorie. Er zijn echter veel uitzonderingen.
De 1000-punten regeling MAG toegepast worden als er een stof van vervoerscategorie 4 wordt vervoerd en/of de optelling van de punten van vervoerscategorieën 1, 2 en 3 niet boven de 1000 punten uitkomt. Het is dus niet verplicht de 1000-punten regeling te gebruiken, er mag ook voor gekozen worden gewoon alle regels van het ADR toe te passen.
Voorbeeld 1: Ik laad 4 vaten van 200 liter, gevuld met diesel (UN1202, dieselolie, kl.3, PG III). Deze valt onder vervoerscategorie 3, dus 800 liter x 1 punt = 800 punten. Deze lading mág vervoerd worden volgens de 1000-punten regeling.
Voorbeeld 2: Ik laad 4 vaten van 200 liter, gevuld met benzine (UN1203, benzine, kl.3, PG II). Deze valt onder vervoerscategorie 2, dus 800 liter x 3 punten = 2400 punten. Deze lading mag dus niet vervoerd worden volgens de 1000-punten regeling.
Voorbeeld 3: Ik laad 4 lege ongereinigde vaten van 200 liter inhoud, laatste lading benzine. Ongereinigde vaten die een stof hebben bevat die in vervoerscategorie 1, 2 of 3 vielen, vallen nu in vervoerscategorie 4 en mogen dus onbeperkt worden vervoerd.
Welke eisen t.o.v. normaal ADR-vervoer vallen weg als de 1000-punten regeling toegepast wordt?
Let op! In de zeevaart kent men de 1000 punten regeling niet. Een volle zeecontainer inleveren moet daarom altijd met etiketten op 4 zijden en een Dangerous Goods Declaration (DGD).
Voeg bijvoorbeeld de volgende regels toe:
EBTL raadt aan de 1000-punten regeling alleen te laten toepassen door een chauffeur die ook over een ADR-certificaat beschikt, om fouten in het invullen van het vervoersdocument en bij de behandeling van de lading zoveel mogelijk te voorkomen.
Meer weten over dit onderwerp? Of behoefte aan een goed advies? Neem vooral contact met ons op, wij helpen u graag.